Wednesday, January 14, 2009

CERITA INI PASAL BELALANG. APA WARNA DARAHNYE

HUBAYA, HUBAYA, HUBAYA,

Salam Untuk Semua,

Bila sebut pasal belalang atau nama orng putihnye grasshopper rasanye semua orang dah tahu pasal belalang. Kalau ada manusia kat malaysia ni yang tak tahu pasal belalang pendek umur le jawapanye. heheheeh. Tu Pak Belalang yang kata, A.G x kata ape2. Ok2 kali ini A.G nak kongsi mengenai fakta belalang yang A.G tahu.


Belalang merupakan sejenis serangga yang memiliki sesungut di ats kepala yang lebih pendek dari badannya. Kat dunia ni ada macam2 jenis belalang. Yang peling femes ialah belalang kunyit, belalang rumput, belalang daun, belalang pelesit dan lain2 lagi. Tapi belalang yang paling ditakuti ialah speses belalang juta. eeeee.

Belalang juta ini boleh memusnahkan tanaman padi. Ia membiak dengan cepat dan mampu menyerang 1200 km persegi dalam satu waktu

Kalau nak tahu, bunyi yang dihasilkan oleh belalang berasal dari femur belakangnye. Apabila digosok femur belakangnya kepada sayap ketika mengepakkan sayap maka bunyi boleh dihasikan pada ketika itu. Dan sebenarnye darah belalang berwarna putih. Jadi sesiapa yang pernah makan belalang tahu la darahnye. (hehehheeh)

P/S: sebenarnye A.G takut kat belang juta macam redziz takut kat lipas laaaaaaa

No comments:

Followers