Tuesday, December 30, 2008

LELAKI TAK SUKE, TPI PEREMPUAN TETAP NAK BUAT


HUBAYA, HUBAYA, HUBAYA
Salam Untuk Semua,

Tengah A.G lepak2 kat rumah sambil menonton citer Suami, isteri dan ... A.G ada buat skit kajian mengenai perempaun bila tengok citer tu. Jadi A.G nak kongsi bersama semua.

1. Cepat berubah fikiran.
Hari Isnin..kamu suka kat dia. Hari Rabu kamu minat kat org lain. Masuk hari Jumaat kamu dah lupa nama mamat yang hari Isnin. Peh..gila tuh. You all bakal digelar Miss Playgirl.

2. Membanding diri dengan orang lain.
Kalau si dia minat kat kamu, dia xkan pandang sangat awek lain. Percayalah.. xyahlah susah2 nak tolong promote orang itu..orang ini. Orang tu lawa la..tu la. Yang penting KAMU k..

3.Bercanggah pendapat.
Kalau dia minta pendapat, jangan ragu2 untuk mengeluarkannya. Tapi, sebelum keluarkan hujah pastikn dia berada dipihak mana. Seboleh mungkin jgn sampai menyinggungnya..

4. Terlupa temujanji.
Kalau dah berjanji, janganlah sesekali lupa. Kalau terlupa percayalah dia akan rasa mcm x dihargai & tak penting dalam hidup kamu.

5. Riak.
Kalau kamu baru dinaikkan pangkat & si dia memuji...pastikan kamu tidak riak bertahun2, dikhuatiri si dia akan terasa tak setaraf ngan kamu plak. Cukuplah utk sejam dua sahaja.

6. Berkira soal berat badan.
Kalau si dia mengorder burger paling besar atau ayam goreng 2 set + kentang besar+ milkshake jangan larang atau tegur. Takyahlah nak cerita pasal lemak, kolestrol. Lelaki ni kalau bab makan memang berkira.

7. Pura-pura tak tahu.
Ini memang berlakon tahap bengong ! xkan la lansung tak kenal Brad Pitt semata-mata nak jaga hatinya. Tak salah jika sesekali tunjuk bijak.

8.Malas buat keputusan.
Si dia buntu. Cadangan kamu? " Entah la I pun tak tau! ", " ikut suke la" Hello!!! Bangun dan bukak akhbar. Cuba beri cadangan yang baik. Si dia bukan tukang buat keputusan 24 jam sajer.Bila sesekali kamu buat keputusan gempak..dia mungkin makin sayang.

9. Kurang sopan.
Tanyalah mana2 lelaki, mesti dia x pilih wanita yang kurang sopan. Kalau ada sifat Hot Temper..cuba belajar control. Ada sesetengah jenis kekasih mungkin dah memahami, so boleh tolak ansur. Tapi kalau jenis x leh tolak ansur..

10.Tak mengaku kelemahan/kesalahan.
Sesekali kena mengaku kelemahan sendiri. Jangan dok maintain ayu jer...Lambat laun terbongkar gak.P ercayalah..kalau kamu mengaku kelemahan diri, si dia bukan anggap itu 1 kecacatan tapi 1 kelebihan kerana sanggup mengaku. PERCAYALAH..

p/s: ini cuma kajian A.G, nak caya atau tidak terpulang

Sunday, December 28, 2008

TAHU KE TAK TAHU TAHUN BARU

HUBAYA, HUBAYA, HUBAYA
Salam Untuk Semua,

Semua orang sedang menanti2kan tahun baru ni. Ramai yang memasang azam baru. Macam2 azam yang dibuat untuk tahun baru ini. Ada yang nak buat perkara baru dan ada juga yang nak buat azam tahun lepas yang tak tercapai.

Tak ketinggalan juga pada tahun baru ni ada juga yang merancang tuk menyambut perayaan ini di tempat2 yang meriah. Yang ada bunga ape, persembahan artis, berhimpun ramai2 dan banyak lagi. Stesyen2 tv pula berlumba2 menyajikan tayangan2 yang hebat untuk tahun baru ni. Macam2 citer best ada kat tv.

Tapi sedarkkah kita tentang tahun baru Islam. Tanggal 29 kalender orang putih bersamaan 1 Muharam 1430 h adalah tarikh yang penting bagi umat islam. Tarikh itu adalah tarikh dimana memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi, dan kedua, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.


Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

  • Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  • Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  • Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  • Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  • Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  • Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  • Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  • Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  • Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  • Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  • Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  • Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  • Hari pertama Allah menciptakan alam.
  • Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  • Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  • Allah menjadikan 'Arasy.
  • Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  • Allah menjadikan alam.
  • Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  • Nabi Isa diangkat ke langit.

Jadi manakah lebih penting? Tahun Baru 2009 atau Maal Hijrah 1430 ?


p/s: Kadang kala A.G nak jadi alim jugak....jgn lupe baca doa akhir dan awal tahun

Saturday, December 27, 2008

AIR PERCUMA - PENIPU & PEMBELIT



HUBAYA, HUBAYA, HUBAYA
Salam Untuk Semua

Baru2 ni A.G terima panggilan tel dari budak yang sewa rumah ayah A.G kat Shah Alam tu. Budak tu komplen kat A.G mengenai bil Air. Penyata bil air untuk bulan 12 dah sampai kat rumah tu. Yang membuatkan A.G terkejut ialah ada tunggakan air pada bulan 10 sebanyak RM 470.00. 2 hari kemudian datang pulak surat merah yang mengatakan bahawa bil air Rumah tu akan di potong.

A.G pun berang la. Terus g Shah Alam nak tengok keadaan rumah tu. Sampai kat sana A.G tengok meter air. Bacaan meter air tu 018157. A.G pun Tengok bil bulan 11, ada tertulis no bacaan meter 018150. Bacaan meter untuk bulan 9 yang tertulis dalm bil bulan 9 ialah 018149. Perbezaan meter dia cumalah 1 ml padu. Macam mana boleh ada tunggakan bulan 10 sampai RM 470. Pelikkan.

Kalau masalah ni tak menyusahkan A.G x pe. Dah la x leh buat report melalui talifon. Kena buat surat la. Ape la. Macam2. Dah kena pergi Syabas kat Klang plak tu. Dah A.G sekarang ni sengkeh. Hampeh punya SYABAS. Nasib baik ada syarikat yang menyenggara rumah A.G tu. Diorang yang berjanji akan uruskan. Thank kat diorng

p/s: Kata nak bantu rakyat dengan bagi air percuma kat semua warga di negeri Selangor ni, Tpi ape yang berlaku kat A.G sebaliknye. PENIPU

Friday, December 26, 2008

KEDAI MAMAK DAN GELAGAT MANUSIANYE

HUBAYA, HUBAYA,HUBAYA
Salam Untuk Semua,

Beberapa hari yang lepas A.G melepakkan diri kat kedai mamak kat seksyen 15. Sambil lepak2 kat kedai tu A.G mula tersedar melihat beberapa gelagat manusia di kedai mamak tu. Bila di tenung2 dan di fikirkan rase kelakar plak. Mungkin itu sebahagian dari lumrah hidup kat dunia ni. Itu cuma sebahagian kecil jee. Banyak lagi gelagat yang kelakar, aneh, pelik, unik yang leh kita lihat. Cuma kat sini A.G nak kongsi cebisan kecil Gelagat kat kedai mamak.


SITUASI 1
Ada seorang mamat A datang dengan aweknye. Lepas aweknye duduk mamat A tu pun duduk n beberapa saat kemudian datang mamak mengambil oder. Cuma yang air minuman sahaja yang dipesan. Kemudian mamat A tu bangun g kat lauk pauk n dia pun amik nasi. Kemudian beberapa lauk dipilih dan kembali ke mejanya semula. A.G ingat mamat A tu nak makan le tpi pelik mamat A tu kembali ke tempat nasi tadi lalu diambilnye pinggan kedua yang penuh dengan nasi dan lauk.

Rupa-rupanye mamat A tu tolong amikkan aweknye lauk. (Ishk xde kaki ke awek tu) Sampai kat meja bila nak makan je tiba2 je awek tu ckap yang dia x makan sayur. semua sayur bagi kat pakwe dia. Ala hai dah la orang amikkan, ngada2 lak tu. Tpi nak buat macam mana, dah pakwe dia layan. Layan kan aje laaaaa( kalau A.G Awek suruh amikan lauk n nasik, dua2 pinggan A.G makan)


SITUASI 2
Ada seorang mamt ni. Mamat B la A.G namakan dia. Duduk je. Lama dia duduk cuma pesan air jee. Bila air dia sampai dia hirup air dia pastu dia letak HP dia atas meja. Dan dia tenung HP tu lama2. Dia pandang Atas jap pas tu dia tenung Hp dia blk. X lama lepas tu dia amik HP dia Dia tekan2 skit pastu dia tenung HP dia. Lama gak la dia tenung HP dia. Ishk pelik, Dah macam orang x betul. Mungkin dia ada masalah kot (kalau A.G ada masalah A.G tido)

SITUASI 3
DAtang sorang mamat C ngan sorang awek muda. Dalam lingkungan 20 an la. Pada mulanye A.G ingat mamt tu pakcik kepada aweksz tu sebab mamat C tu kalau kita lihat dariu segi rupa memang dah lingkungan 40 an laa Tpi bila pasanagan tu duduk dan kemesraan tu terpancang A.G pelik la gak. X macam Pakcik n anak sedara, X macam Bos n Anak buah. emmm Mcm pasangan bercinta ada la. Sah. PAda fikiran jahat A.G ni mesti mamat c ni ada scandal nagan gadis liar kat luar sedang anak isteri ada kat rumah. Jeng..Jeng...Jeng A.G pun X tahu jawapanye.( Orang putih kat malaysia cakap kehidupan lelaki bermula pada umur 40 kan)

SITUASI 4
Datang satu couple. Duduk n order makanan n air. Bila air dan makanan sampai A.G tengok ada satu hidangan je. Couple tu rupanye je kongsi makanan jee. Siap main suap2 lagi. Lama kongsi agaknye x cukup baru le si awekznye oder roti nan. (kalau A.G awal2 dah oder dua makan sebab A.G tau Awek A.G x cukup kalau nak makan kongsi)

SITUASI 5
Datang 2 pasangan couple. ( Ceritanye lebih kurang dalam situasi 3). Cuma dalam situasi ni lagi meluat kita tengok. awekzs2 tu dari segi percakapannye macam orang indonesia. Ishk... dah ada hubungan ngan PATI lak keeee? ( tpi aweksz2 indon ni ada gak yang comel2 nak satu)

Banyak lagi situasi yang leh kita tengok kat kedai mamak ni. A.G cuma Dapat beberapa je lepas lepak kat kedai mamak selama 2 jam. Kalau nak tengok lagi banyak lepak la sampai 24 jam. Anda akan jadi salah satu situasi tu la. hahahahahaha

p/s: A.G nak tengok gelagak manusia kat pusat2 menbeli belah pulak la. Lagi best rasenye

Saturday, December 20, 2008

DOUBLE B (MYVI) KU CEDERA

HUBAYA,HUBAYA,HUBAYA,
Salam Untuk Semua,

Tadi tepat jam 1.05pm waktu Malaysia, satu kejadian yang hampeh telah menimpa A.G. Kereta kesayangan milik A.G, 'Double B'( MYVI itam gua) telah mengalami kemalangan. Kejadian itu berlaku di dalam seksyen 3 berdekatan dengan rumah Girl's A.G. Habis lampu spot light kereta A.G terbakar dan terdapat kesan calar balar yang boleh dihilangkan dengan memolishkanye.


Kejadian itu berlaku semasa A.G mengambil girl A.G untuk menjamu selera pada waktu tengah hari. Dekat2 rumah girl A.G tu ada lorong di tengah2 deretan rumah2. Biasanye penduduk dekat situ suka menggunakan lorong tu sebab dekat dan tak perlu berjalan jauh. Tpi A.G memang x beberapa mengemari lorong itu.

Jadi pada jam tu, lepas mengambil girl A.G, A.G terus la menekan pedal minyak untuk menuju ke destinasi yang difikirkan. Semasa kat lorong tiba2 sebuah motosikal datang dari lorong itu dengan keadaan yang agak laju. Akibat menunggang motosikal itu tidak berhenti dan melihat kiri dan kanan menyebabkan kemalangan ini berlaku.

Penunggang motosikal itu melanggar hadapan Double B menyebabkan penunggang itu dengan bangganye tergolek diatas jalan raya. Lebih malang lagi pembongceng motosikal itu ( agaknye Isteri dia kot) turut sama tergolek di atas jalan raya itu. Dengan keadaan gabranye A.G turun dari kereta dan melihat penunggang tu. Dia di dalam keadaan mamai sambil mengangkat isterinye bertanyakan A.G sama ada kereta A.G ada mengalami kerosakkan atau tidak. Dia akan settlekan bayaran kalau ada yang rosak. Rumah dia berhadapan lorong tu je.

Walaupun pada dasarnye bukan salah A.G dan A.G berhak memaki, meminta bayaran, memukul, or apa2 yang patut ketika marah tetapi bila A.G turun dari kereta tu perasaan belas kasian timbul. A.G lebih mementingkan impak kemalangan terhadap penunggan motosikal tu. Jadi A.G x la marah or memakinye sebaliknye nak bawak g klinik kalau dia ada mengalami luke atau cedera parah.

Tapi penunggang tu risaukan kereta A.G. Penunggang itu tidak mengalami ape2 masalah atau luke. X tahu la kalau ada luke dalaman sebab A.G tanya dia kata Ok je. A.G pun meneruskan perjalanan dan sampai di seksyen 15 ( depan SIKMA sebab nak makan kat Puteri Bongsu) A.G pun cek balik kereta A.G dan didapati Lampu Sport light terbakar. G kedai kena la Rm 18.00. X pe la walupun tengah kering A.G harap penunggang tu dalam keadaan sihat dan lebih berhati2 di masa hadapan


p/s Tpi Double B dah banyak calar (calar kemalangan skit je campur calar2 dulu jadi banyak). Kena polish waaaaaaaaaa......

HISTERIA, LOS DAN FAUN, CICAK MAN, ANTOO FIGHTER

HUBAYA, HUBAYA, HUBAYA

Salam Untuk Semua,

Semalam A.G pergi menonton wayang bersama2 my girl n mie kat alamanda. Satu cerita karya James lee yang bertajuk Histeria. Lakonan pendatang baru dan lama iaitu Liyana Jasmay, Scha,Noris Ali, Ainul Aishah, Ayu, Naftalya, Reanna, Ady Putra, Kaza, Adlin Aman Ramli dan Vanida Imran.

Bagi A.G citer ni boleh tahan gak la seramnye. Ada part2 yang membuatkan A.G terkejut. Best2. Citer yang boleh di tonton. Cuma A.G rase pelik. Bagi A.G cerita agak ganas dengan darah dan cara pembunuhan yang dilakuaka oleh jembalang tu tpi kenapa filem ini di kategorikan dalam kategori umum 'U'. Pelik2. Macam mana fihak FINAS menapis filem ini yeee. Itu kita kena tanya orang kat FINAS.






Walau ape pun filem Los dan Faun yang A.G tonton minggu lepas memang best. Nak pecah perut dibuatnye. Sebuah karya Afdlin Shauki memang membuatkan A.G tak kering gusi semasa dalam wayang. Filem Los dan Faun ini di bintangi oleh Erra Fazira, Rosario Dawson, Hans Isaac, Adlin Aman Ramlee dan Afdlin Shauki sendiri. Sebagai peminat Afdlin A.G memberi 4.5/5 bintang kepada filem ini. Sesiapa yang tak menonto tu. Cpt2 la g menonton.

Citer Cicak Man dan Anto Fighter A.G belum lagi g menonton. Tah Xde semangat atau seru yang meminta A.G pergi menonton kedua2 filem ini. Tah mungkin promosi yang x boom atau memang A.G x minat dengan citer2 CGI dari Malaysia. Bukan A.G nak menjatuhkan industri Filem Kat Malaysia tpi belum mencapi tahap kepuasan A.G lagi untuk menontonyee. Walau ape pun masih lagi terdapat peminat2 filem ini di Malaysia





P/S : Impian A.G sebenarnye nak bukak panggung wayang tpi x kesampaian..... cian

Saturday, December 13, 2008

KORBAN GEBU DI HARI RAYA

HUBAYA, HUBAYA,HUBAYA

Salam Untuk Semua,

Lama betul A.G menyepikan diri (lama ke?). Tentu2 peminat2 blog A.g menunggu post2 yang terbaru (ade ke peminat?). Bukan ape, A.G agak sibuk kebelakangan ini dengan keje2 yang tertunggak. Peh memang penat. heheheheh. Harap2 x ada yang menggangu A.G lagi kan.

Di kesempatan ini A.G nak ucapkan Selamat Hari Raya Korban( x lambat lagi rasenye). X sempat nak ucapkan haritu. Bila cakap pasal raya korban yang lepas, terus terang A.G katakan A.G x g sembahyang raya. Mana tak nye malam tu punya la lepak nagn member2 sampai kul 4-5 pagi, balik n terus tido.


Sedar2 dah kul 9.30 pagi. Buat2 bodoh je depan bilik tidor sambil mengambil tuala menuju ke bilik air. heheheheh Sembahyang raya x g, Masa Korban lembu kat masjid A.G g lak. Siap kena tanya dengan orang2 kat surau tu nape x nampak masa sembahyang tdi. Ape lagi terus la buat pembohongan kata sembahyang kat masjid. heheheh Hari raya dah buat dosa. Kat surau lak tu

Tpi pada raya ini apa yang menyedihkan ialah kematian Hamster kesayangan ku yang bernama gebu. Gebu mati dalam keadaan yang menyedihkan dimana pipinye berlobang. Setelah memanggil pasukan CSI menyiasat di dapati bahawa Gebu telah menjadi mangsa korban kekasihnye si Girlgirl. Mungkin akibat cemburu terhadap jiran sebelah yang cuba mengorat Gebu maka, Si girlgirl telah menjalankan upacara Korbannye sendiri dengan mengorbankan kekasihnye. (ape A.G mengarut ni)




Cian2 kat Gebu. Ape2 pun, tempat Gebu telah A.G ganti dengan pendatang baru yang hingga sekarang tidak di beri nama (anonymous). Mungkin itu la nama dia. Bukan ape. Gebu tu adalah teman mak A.G bersembang bila dia sunyi. Jadi bila Gebu dah jadi arwah, maka A.G pun kena la cari pengganti untuk mak A.G mencari teman nak sembang2. Jadi A.G pun beli 2 ekor hamster yang baru. Pening2 sampai sekarang xde nama. Bior la mak A.G letak nama. Ape2 pun leh.

P/S: Sekarang ini A.G nak bela Kucing plak tpi nak letak dalam sangkar. Kucing ape yeeee???

Thursday, December 4, 2008

DAH TAHU KE?

HUBAYA, HUBAYA,HUBAYA
Salam Untuk Semua.


Dah Tahu Ke? hehehehhehehe. Macam tajuk skrip Haikal yang baru. Tpi kan tajuk ini memang sesuai untuk sambungan artikel A.G sebelum ini.

Firstly A.G nak mintak maaf lee kalau artikel2 A.G sebelum ini membangkitkan kemarahan atau menyebabkan kesengsaraan orang lain. Sebenarnye A.G saje buat provokasi terhadap anonymous sebab nak tahu siapa sebenarnye anonymous ini. X pernah sekali pun A.G menulis nama siapa2. Nak tahu siapa sebenarnye di sebalik anonymous.

Tak sangka plak ramai pihak yang tak puas hati dengan mereka2 yang suka menggunakan gelaran anonymous ni. Kawan2 dari area lembah klang mahupun samapai ke melaka. Ramai yang x suka dengan anonymous. Satu topik yang sangat bagus dikupas.

Jadi kat sini A.G x mahu menuduh siapa2. Terpulang kat pembaca2 blog A.G menentukan siapa dia anonymous ini. Sebab apa bukan sahaja ramai yang tak suka tetapi ramai pulak yang melatah. Seolah2 mereka la anonymous tu. Mengaku kan senang. Tak perlu menuduh orang lain x gitu. Lagi pun undian dalam Blog A.G pun tinggal sehari je lagi tuk undi. Nanti dapat la keputusanye.

"Kalau tak ada angin, manakan pokok leh goyang" (ada monyet kot)

Oleh yang demikian siapa2 yang dah "TER"melatah tu fikir2 la balik ye. Bukan ape? Orang lain akan mengesan permainan kita.

Apa2 pun blog A.G masih terbuka untuk sesiapa untuk menulis. Sebab tu A.G x pernah nak tukar setting Blog A.G, Siapa2 boleh mengomen. A.G x kan tapis.........

P/S: Malaysia sekarang ni sejuk, Terengganu, Kelantan banjir. Bangi selalu gak hujan. X panas pun. ???????

Friday, November 28, 2008

ANONYMOUS KE?????

Salam Untuk Semua,

Baru2 ni A.G dapat banyak komen2 dari anonymous, walaupun pun topik2 tu topik lama tpi masih lagi di komen oleh anonymous. Mungkin pihak anonymous masih tidak berpuas hati dengan penulisan A.G ni atau anonymous ketinggalan zaman atau anonymous x reti tulis blog sendiri terpakse menumpang dalam blog A.G untuk mengomen orang lain. heheheheheh

Jadi A.G mula terpikir siapa sebenarnye anonymous ni. Laki ke? perempuan ke? Sbb apa yang A.G leh Katakan anonymous ni x de kemaluan diri (opssssss jangan salah paham yeee) sbb x berani nak memperkenalkan diri sendiri. Cuba le berani2kan diri tu skit, perkenalkan diri. Ni x main terjah ke blog2 orng. Bukan A.G je yang kena, ramai kawan2 blogger A.G dah terkena sampai terpaksa tutup blog laaa. Ishk2... cian.

siapakah anonymous ini?

Mungkin pihak2 anonymous ni x reti nak buat blog sendiri kot. Ala biasa la buta IT kan. Dah tahu bute tu g la tanya2 kat orang. Blajar2 skit sebanyak, x la asyik penumpang kat blog orang lain n membuat onar kat sana. Tpi kan anonymous ni rase nye x mau blaja sebab..... biasa la blagak... buat2 tahu tpi sebenarnye x tahu langsung. Nak jaga Standart kot, ala biasa la tu dah pangkat tinggi2 x kan nak blajar kat org bwh2. Jatuh standart beb. Bak kata pepatah 'Hidung Tinggi'(lebih kurang macam tu la) heheheheheheh

Teringat kembali pada kata2 sahabat A.G cik faz, kata cik faz dalam satu artikel beliau yang bertajuk " Blog Ini"

blog ni blog ak..ak wat blog ni juz for fun...lbh pd ak jadikan online diary...so ak penat klu org tanye nape ko asyik type sal life ko jer..ak nk tekan kn skali lg..blog ni blog ak..then ske hati ak la nk letak content pe dlm ni..

ye...ak bknnye org t'knl sehingga ak nk publish pe yg ak wat setiap hr..but..ak pon xpnh paksa org bc blog ak..ni hak ak...ske hati la nk watpe pon..if ade yg menyampah pon,sape suh bc..kan...dr situ kita leh tgk sapa yg bz body hal sape..xske jgn bc, finish.


A.G setuju sangat kata2 sahabat A.G ni. Jadi pandai2 le kita nak terima atau tidak. Kalau x suke tulis kat blog sendiri x pun dalam friendster pun leh ( kalau x tahu sangat g hantar surat kat dang setia dalam surat khabar Metro tu, leh luah rase. heheheh)

Ape2 pun sebenarnye A.G x kisah, cian gak kat anonymous2 ni, X de tempat nak mengadu. Jadi kat blog A.G ni le tempatnyee. X pe, x pe teruskan usaha anda :-) .
A.G x marah ahh, melatah pun x, silakan. Anda bebas menulis.


P/S: A.G mula2 dulu x tahu gak pasal blog2 ni. Tpi ada niat belajarkan, Semua A.G tanya sampai le sekarang.

Thursday, November 27, 2008

NE NO NE NO NE NO



Salam Untuk Semua,

Hari kawan A.G terbabit dengan satu kemalangan. Dimana kete dia dirempuh dari belakang. Yang langgar dia tu perempuan. Walaupun di dalam kereta, dia cedera gak... kaki dia bengkak. terincut2 masa jalan. Cian......

Bila sebut pasal kemalangan, A.G teringat dulu2 A.G pernah gak terlibat dengan kemalangan. Masa tu kat selekoh kerismas yang sekarang tengah bina satu projek UKM tu..... A.G tergolek kat sana. Amikk kooo retak tulang bahu...

Masa g Ipoh, A.G ditimpa kemalangan gak. Kat lorong moto. tiba2 tergolek sorang2. hahahahah Sooo Funny. Orang kata moto A.G suka makan orang. Sape2 yang naik mesti jatuh. Yang jatuh tu mesti cedera teruk tpi motor x ape2. Contohnye Ah-hong, mat mer n aulia. Biasa la belalang tempur la katakan. Harap2 kete A.G x de la kemalangan sbb nak betulkan nanti kering gak poket A.G ni. hehehehehe


P/S: kalau korangan ada pengalaman x-siden share2 leeeeeeee

Tuesday, November 25, 2008

IKAN BAKAR

Salam Untuk Semua

Kemarin yang lepas, A.G n beberapa kenalan rapat pergi makan ikan bakar dekat2 air terjun sg gabai. Best2. Bagi A.G suasana kat sana memang best. Aman, damai, jauh dari hiruk pikuk kota. Harga ikan kan sana x plak mahal. tu yang A.G pelik sangat. Menu A.G hari tu nasi untuk 8 orang makan, ikan talapia bakar 3 ekor (lebih kurang 800gram sekor) kangkung goreng belacan( 8 orang makan) air teh o satu jag n air masak satu jag. Semua sekali RM 59.00

Terkejut sangat masa tengok bil, murah sangat. Selalunye A.G g makan ikan bakar tuk 3 orang dah cecah RM 40 lebih. Ni Lebih kurang Rm 60 jeee. Murah tuuuu. nanti lain kali A.G nak berkunjung kat la sana. Leh perkenalkan kat kawan2 yang lain.

P/S: siap ada karok tu kat sana.

Tuesday, November 18, 2008

MALAM YANG ANEH



Salam Untuk Semua,

Malam semalam lebih kurang jam 4.30 am A.G terbangun dari tido. Macam biasa bila terbangun tu mula la nak mengucilkan diri ini (g tandas la). Lepas pergi tandas A.G pun kembali ke tempat tido A.G untuk menyambung kembali alunan bunyi muzik ketika tido.

Puas la A.G melelapkan mata tapi x mengantuk. Pelik la plak rasa.
Tiba2 A.G rasa seram sejuk sangat, meremang bulu roma tiba2. Teringat kata orang tua2 kalau kita rasa meremang-remang tu ada la benda yang dekat2 kat kita. A.G tiba2 rasa takut. X berani bukak mata. A.G membatukan diri. Tiba2 A.G rasa bendA tu betul2 kat sebelah A.G. A.G senyap jee. Sampai la sepuluh minit baru rasa meremang tu hilang n A.G berani bukak mata. Yang menjadi persoalanye sekarang:
  • Mengapa tiba2 A.G rase seram sejuk n meremang bulu roma
  • A.G x tengok citer hantu atau terpikir pasal hantu, kenapa tiba2 boleh jadi macam tu
  • atau benda tu betul2 ada kat sebelah A.G sebab A.G mcm terdengar sesorang tengah berbisik
  • Atau itu pencuri
Tah la, A.G x tahu nak ungkaikan. Semua itu mahluk tuhan. Memang ia wujud. Cuma kita nak percaya atau tidak. Sebab A.G tahu ramai kawan2 A.G yang lihat kelibat benda2 halus ini. Sebagai contoh haikal. Dia ni memang Angker, tiba2 dia ajak kita pergi dari sesuatu tempat. tengah sedap2 berborak dia ajak kita pergi dari situ. Dah lama tu baru dia bagi tau dia nampak sesuatu.

Lagi seorang kawan A.G yang mudah nampak Faz, dulu ingat lagi A.G masa bawak bebudak ni g Interaksi kat gombak. Tiba2 Faz nagis. Rupa2nye dia nampak. Kat panggung Seni pun Faz ada nampak. (JgN Marah ye Haikal N Faz).
Bila cakap panggung seni temapt tu memang angker. A.G sendiri pernah dengar suara kanak sedang ketawa pada jam 3 am. Ketika tu A.G bersama Kak Nort.

Ramai lagi ahli KTR yang pernah mengalami kejadian aneh di panggung seni. Dari kejadian Ah- Hong diganggu puntianak berpakaian ala2 Kak Azimah hingga la kejadian Pocong Pak Guard memganggu Bebudak KTR beramai2.
Bagi mereka2 yang leh tengaok benda2 halus ini mungkin ini satu anugerah dari tuhan atau pun satu kekurangan. X perlu kita menyesali menpunyai anugerah ni. bagi A.G ini bukan satu kekurang tapi satu kelebihan. Jadi same2 kita fikirkan.


P/S: A.G x mau tengok benda2 ni... Cukup la tengok kat Tv, Wayang n kat Muzium hantu. hehehehehhehe

Friday, November 14, 2008

PENCURI OH PENCURI


Salam Untuk Semua

Hari khamis bersamaan dengan hari semalam rumah A.G telah dimasuki pencuri sekali lagi. Dengan menggunakan Modus Operandi yang sama waktu pagi n semasa A.G tengah sedap dibuai mimpi (mcm biasa kalau A.G tido memang tido matinye). Kawan A.G, ajmal tengah mandi manakala yang lain dah g keje. Habis HP kawan A.G n beg duit bersama2 wang berjumlah RM 300. Banyak tuuuuu.

Cuma kali ini A.G bernasib baik kerana A.G x hilang apa2 barang pun. Dah serik banyak kali hilang barang tu yang tiap kali A.G tido, A.G akan sorokkan semua harta benda yang berharga A.G. Cuma kesian kat kawan A.G laa. Rumah masa tu Mie dah kunci sebelum dia g keje, mungkin tombol dah rosak, tu yang senang sangat pencuri masuk.


Bangun pagi tuuu, dalam keadaan mamai2 A.G tengok barang2 dalam rumah. semua ada kecuali barang2 kawan A.G tu. Lepas tu buat laporan polis n buat ic. Then polis datang rumah buat pemeriksaan. Tpi harapan nak dapat balik barang2 tu memang la tipis. X leh nak buat ape2 dah.

Teringat pada kenagan yang lepas, A.G beberapi kali kehilangan barang di sebabkan pencuri masuk bilik ketika A.G tido. 2 Kali kat kolej Hussin Onn n sekali kat rumah sewa. Kalau kira2 A.G dah rugi lebih kurang rm 400 n 3 bijik hp model sony, nokia n motorola. Isk...isk...isk...
kalau A.G dapat la pencuri ni memang dah lunyai A.G kejekan. Dah x larat nak bangun baru A.G polis.

A.G sebenarnye saspek mat pit kat taman A.G tu. Bukan leh caya sangat. Paling A.G saspek jiran sebelah rumah. Sebab dalam banyak2 rumah kenapa rumah A.G selalu jadi target. Mesti keje2 orang yang dekat2. Tapi x baik menuduh. Biar la. dah x de rezeki kan. emmmm cumaaa terkilan laaaa.


P/S : nanti A.G kasi pencuri tu melutut mintak maaf baru tau. hehehehehehehe

Friday, November 7, 2008

OLD SCHOOL BAH 2-2

Salam Untuk Semua

Kali ini A.G nak sambung tentang komik keluaran dari Hong Kong dan Amerika. Seperti topik lepas A.G dah terangkan mengenai komik yang fesmes era 80-90an yang diterbitkan di Malaysia dan Jepun. Kali ini A.G akan teruskan Komik dari Hong Kong dan USA.

KOMIK DARI HONG KONG:

Sebenarnye komik dari Hong Kong Ini memang memberi impak yang besar dalam Industri Komik di negara kita ini. A.G juga kipas mati komik dari hong kong ni. Dulu masa kat asrama siap pakat2 ngan member2. Setiap seorang akan beli satu jenis komik. Bila dah habis baca, semua tukar2.

Dulu komik paling Fesmes ialah Alam Perwira karya Tony Wong. Rasa A.G komik ini adalah antara komik yang terawal mempelopori industri komik dari hong kong. Komik ini terbitan Jade Dynasty Group Ltd. Lepas baru la keluar komik2 baru macam pendekar laut. Dulu harga komik ni cuma Rm 1.20, pastu dia naik 1.50, naik lagi Rm 2.20 n naik lagi rm 2.50. X berenti disitu sahaja komik dari Hong Kong terus naik akibat kenaikan harga kertas ke RM 3.00 dan Terus NAik ke Rm 3.50. Banyak juga kenaikan harga komik ni. Di sini A.G nak senaraikan serba sedikit komik dari hong kong yang femes era90an.

Fenomena komik Hong Kong ni buat A.G betul-betul terpengaruh dengan karakter-karakternya. Alam Perwira dengan watak seperti Ji Fat, Ji Kao, Tok Jiang, Maharaja Zhao, Rahib Esa, Tok Harimau Bintang, Ifrit Utama, Biduanda Layang, Nenek Merbuk, Budak Petir Tunggal dan macam-macam le lagi memang cukup popular. Paling popular ialah nama-nama hikmat yang digunakan watak-watak tu semasa bergasak. Antaranya Hikmat Alam Semesta, Lima Guntur Membelah Neraka, Api Syurga Meragut Lalang, Seribu Bayang Syaitan, Hikmat Laut Biru Nila dan macam-macam la lagi.

Pedang Setiawan karya Ma Wing Shing yang gempak dengan karakter Penjejak Awan, Penjejak Badai dan Pendekar Tanpa Nama. Pedang Setiawan pernah difilemkan di Hong Kong iaitu Storm Rider lakonan Aaron Kwok dan Ekin Cheng.

  1. Alam Perwira (komik paling lama Ji fatt yeahhh)
  2. Juara Wira
  3. Pedang Setiawan( koleksi pedang yang menarik)
  4. Hikayat Wira Penembak Helang ( Gou Jing)
  5. Jengking Merah
  6. Dewata Raya
  7. Anak-Anak Wira
  8. Senjata Misteri
  9. Pendekar Laut (xinan or zonan)
  10. Wira Tunggal
  11. Pustaka Langit
  12. Raja Rimba
  13. Golok Sakti
  14. Petir Tunggal
  15. Juara-Juara Kembar
  16. Lingkaran Terkunci
  17. Wira Sakti
  18. Dendam Kesumat
Banyak lagi komik2 dari Hong Kong yang mungkin A.G ter miss. Sekarang ni ag tengah kumpul Juara Komik iaitu kompilasi komik dewa raya, anak2 wira, senjata misteri, jengking merah dan petir tunggal. Best gak. lama x baca


KOMIK DARI AMERIKA

Bila kita sebut komik dari amerika memang dah terbayang dalam kepala komik2 keluaran DC Komik dan Marvel Komik. Memang banyak menampilkan banyak hero2 dari sana. Tetapi komik2 amerika pada era2 90an x banyak diterjemahkan dalam bahasa melayu. Ini menjadi salah satu punca mengapa komik2 dari amerika kurang mendapat perhatian di kalangan peminat komik di malaysia. Walau bagai mana pun masih terdapat peminat2 di malaysia yang meminati komik dari amerika ini. Jadi A.G nak senarai komik2 ini

  1. Superman
  2. Batman
  3. Spiderman
  4. Wacthman
  5. Looney Tunes
  6. Action Comics
  7. Green Lantern
  8. The Flash
  9. Wonder Women
  10. Captain Amerika
  11. X-Man
  12. Hulk
  13. Iron Man
  14. Dare Devil
Banyak Lagi la. Tpi macam biasa, bila komik ni dari amerika mereka pun mula buat filem berdasarkan watak2 komik ini. Dah banyak dah filem yang diterbitkan berdasarkan komik ini. Emm jadi bila lagi kita nak buat filem berdasarkan komik kita. Kita buat filem baru buat komik ada laaaa.


P/S : komik memang banyak mewarnai dunia A.G. hehehhehe

Wednesday, November 5, 2008

OLD SCHOOL BAH 2-1

Salam Untuk Semua

Pada topik yang lepas, A.G dah kupas serba sedikit pasal Anime/kartun era2 80an-90an.
Pada kali ini A.G nak kupas mengenai komik era2 tu jugak. Sebab bagi A.G tanpa komik siapa la anime kan. Jadi komik juga mempunyai peminat dan nilai sentimental yang tersendiri.

A.G merupakan salah seorang peminat komik pada era2 itu. Sampai sekarang ni A.G masih lagi membaca komik. heheheheh. Kalau dulu susah nak dapatkan komik2 ni. Yela bukan susah memperolehinya tpi susah nak kumpul duit. Dah dapat beli kena marah ngan ayah lak. hehehehheh.

Jadi di sebabkan A.G merupakan salah seorang kipas susah mati komik kat malaysia ni A.G nak story skit pasal komik2 kat malaysia ni zaman dulo2.

Perkembangan Komik Kat Malaysia ini Boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Komik yang dilukis pelukis tempatan, komik dari luar negeri seperti dari jepun, Hong Kong dan Amerika. Komik2 ini berjaya menarik perhatian pembaca yang rata2 terdiri dari golongan remaja. Jadi A.G akan kupas mengikut Negara pengeluarnyee.

KOMIK DARI MALAYSIA:

Pada era dulo2 belum ramai lagi pelukis dari malaysia. Kalau ada pun lukisan mereka terlalu tinggi nilainye sampai pembeli komik pun x mampu nak beli macam komik Kampung BOY karya dato LAT.


1)Majalah Gila-Gila
Komik yang sangat fesmes era2 80-90an ialah Majalah Gila-Gila. Majalah Gila-Gila suatu ketika dahulu menjadi majalah humor Malaysia yang pertama mendapat rating jualan tertinggi melalui sumber maklumat ABC (Audit Berreau Circulation). Gila-Gila, terbitan CESB(Creative Enterpise Sdn. Bhd.) menjadi pelantar bagi kartunis-kartunis di era 1980-an. Gila-Gila telah mengekalkan ikon Professor Serba Tahu sebagai 'maskot rasmi'nya. PST digambarkan sebagai seorang lelaki botak yang agak perutnya agak gemuk, berkaca mata hitam bulat, berkepala botak licin (dan mungkin hanya sehelai dua rambut yang tinggal) tetapi mempunyai janggut yang lebat dan panjang.]


2) Majalah UJANG

Majalah Ujang lahir setelah pelukis Ibrahim Anom yang lebih dikenali dengan nama penanya Ujang menerbitkan sendiri pada tahun 1993 di bawah syarikat Kharisma Publications, KL. Majalah Ujang pada awal penerbitannya yang pertama kelihatan sebuah himpunan buku lakaran pelukisnya, dengan lakaran konsep majalah itu untuk isu seterusnya.

Melalui majalah ini, beberapa orang pelukis kartun berjaya dikadetkan oleh Ujang dan tampillah beberapa orang kartunis yang menggunakan nama sayur dan buah-buahan. Itu uniknya kartunis-kartunis yang berada di bawah bumbung Karisma Publications pada waktu itu.

Dengan tagline, Lawak Antarabangsa majalah UJANG berjaya menjadi sebuah majalah humor yang diminati ramai dan watak-watak seperti Mat Despatch, Tok Moh, Pakcik Kordi Dan Lembu Beliau, Katok O katok dan lain-lain lagi.Kini, UJANG berada di bawah MOY diterajui pula oleh Lengkuas dan kartunis-kartunis seperti Nik, Bacang, Bawang, Manggis, Lepat, Ciku, Lalang, Papan, Buloh, Sukun, Bijan dan Qayyum.


3) Gelihati

Majalah Gelihati, juga sebuah majalah humor di Malaysia yang terbit pada tahun yang sama dengan Gila-Gila. Penerbitan majalah ini lewat sebulan dua dari Gila-Gila. Ia yang didokong oleh kartunis-kartunis lama seperti Ghafar Nin, Allahyarham MOJO, Kartekana, Dinie, Yusof, Poe,Tok Perak, Gayour ramai lagi. Format penerbitannya adalah lebih kurang sama dengan majalah persaingnya. Penerbitan Gelihati juga dilihat sebagai persaingan yang sihat dan turut memberi peluang kepada kartunis-kartunis pelapis di mana lebih ramai kartunis-kartunis yang baru seperti Adeputera, Namron, Pink, Ribut dan lain-lain lagi.

Dengan kemunculan banyak lagi majalah humor yang seupama, Gelihati kemudiannya tidak lagi begitu dominan setelah hampir 2 dekad dalam penerbitannya. Syarikat penerbitannya memberikan fokus yang lebih utama kepada penerbitan berkala yang lain seperti Bacaria, Majalah Mingguan Wanita, Media Hiburan dan lain-lain. Pelukis-pelukis kartun yang berada dibawah bumbungnya masih aktif menjadi ilustrator kepada penerbitan-penebitan itu

4) Anak2 Sidek

5) Bambino

6) Humor

7) O.K a.k.a Orang Kampung


KOMIK DARI JEPUN


Komik dari Jepun ini x kurang hebat peminatnye. Karyanye pula memang banyak yang berkualiti. Jadi A.G pun nak kupas serba sedikit tentang karya2 komik dari Jepun yang Femes.


1) Mutiara Naga a.k.a Dragon Ball

Komik ini, Dragon Ball atau Mutiara Naga (Doragon Bōru) adalah sebuah manga oleh Akira Toriyama sebanyak 42 jilid novel grafik. Sebelum itu ia diterbitkan dalam majalah mingguan Shūkan Shōnen Janpu atau Mingguan Shonen Jump di Jepun dari 1984 hingga 1995.

Komik ini mengikut kehidupan Son Goku, seorang budak berekor monyet dari kecil hinggalah dia dewasa dan mendapat anak serta cucu. Dia mendapat banyak rintangan namun akhirnya menjadi pendekar Saiya yang terkuat di seluruh angkasa. Di Malaysia, Dragon Ball @ Mutiara Naga diterbitkan di bawah syarikat Comics House. Yang paling penting dalam komik ini ialah kewujudan Mutiara Naga yang berupaya menunaikan apa sahaja permintaan orang yang menyeru Mutiara Naga tersebut. Terdapat 7 Bijik Mutiara Naga kesemuanya.


A.G berjaya mengumpulkan semua jilid Mutiara Naga ini dan masih disimpan rapi sehingga ke hari ini. A.G paling suka watak Bezita, Putera Mahkota bagi kaum Saiya.


2) Misteri Naga a.k.a Dragon Quest

Komik ini juga merupakan salah satu komik yang agak fesmes pada era dulu2. A.G dah membaca kesemua jilid komik ini cuma A.G x dapat mengumpulnye. Pulus X banyak mase tu. A.G x dapat banyak info mengenai komik ini. Cuma yang A.G ingat ialah mengenai perjalanan seorang remaja yang rupanya adalah salah seorang anak dari wira di kayangan( tah betul tah tidak A.G ni) heheheheheh


3) Doremon
Komik Doraemon adalah sebuah Manga Jepun popular yang dikarang oleh Fijiko F. Fojio (nama asal Hiroshi Fujimoto) sejak tahun 1970 dan berkisah tentang sebuah robot berbentuk kucing yang datang dari abad ke-22, Doraemon. Dia dihantar ke zaman sekarang untuk menolong Nobita, seorang budak yang pemalas, agar keturunan Nobita dapat menikmati kejayaannya daripada terus menderita dari segi kewangan - yang bakal terjadi di masa depan - yang telah diakibatkan oleh kejahilan Nobita.

Cerita Doraemon julung kalinya muncl pada Januari 1970 dan diterbitkan dalam enam majalah yang berlainan secara serentak. Sejumlah 1,344 cerita asal telah direka selama ini, yang diterbit oleh syarikat Shogagukan di bawah jenama komik Tentōmushi (ladybird/kumbang kura-kura) yang menjangkau 45 jilid. Cerita-cerita tersebut dikumpul dan disimpan dalam Perpustakaan Pusat Takaoka di bandar Toyama, Jepun, yang merupakan tempat kelahiran Fujiko.

Doraemon pernah dianugerahkan hadiah utama Anugerah Kebudayaan Tezuka Osamu pada tahun 1997.

Setelah lama wujud di dunia komik dan animasi, Doraemon merupakan salah satu watak animasi yang popular bukan sahaja di Jepun dan Malaysia, bahkan juga di negara-negara Asia dan Eropah. A.G juga merupankan kipas susah mati doremon. :-p

4) Detektif Conan
5) Slam Dunk
6) Captain Tsubasa
7) Eiji Asuma (cam Kenal)

Apa2 pun masih banyak lagi komik/manga yang datang dari malaysia mahupun Jepun ini. Cuma A.G x dpat nak kupas. Mau makan masa @ tahun kalau nak kupas. hehehehe. Kalau ada yang A.G lupe leh tolong tambah2kan. Pada topik akan datang A.G akan sambung komik2 yang wujud era2 80-90an tpi yang diterbitkan di Hong Kong dan Amerika Pula. Jumpa lagi. Byeeee

p/s: Kalau la kira2 duit A.G beli Komik, Leh beli banglo 3 tingkat ni. hehehehehe

Thursday, October 30, 2008

OLD SCHOOL BAH 1

Salam Untuk Semua

Sedang A.G menonton kembali anime Naruto (tah ulang berapa kali tah) A.G teringat pada kartun2 zaman dulu2. Yela kartun2 zaman A.G membesar. Macam biasa sebagai seorang kanak2 riang ketika itu memang kartun menjadi santapan setiap hari. Sanggup A.G ponteng sekolah petang semata2 nak tengok kartun. hehehehehe. Biasa la bebudak. Nakal plak tu. hahahahah



Waktu petang dulu2 selalu ada kartun yang best2 macam kartun gaban, suria perkasa hitam, maskman, dan flashman. X lupa juga pada kartun doremon dan juga kartun tomatoman. Walaupun kartun2 zaman ini tidak mempunyai grafik yang tinggi dan baik tetapi tetap memjadi pujaan hati A.G. Sampaikan kadang kala terbawa-bawa dalam mimpi.


Ada sekali tu, akibat terbawa watak-watak dalam citer kartun maskman, A.G bergaduh ngan member sebab berebut watak utama yang leh tembak meriam katak tu. hehehehe memang kelakar

Jadi disini A.G nak senaraikan Kartun2 Zaman 80an 90an. Mana la tau ada kenangan yang tersendiri dengan kartun2 tu:



  1. Power Ranjer
  2. Ninja Turtle
  3. Maskman (meriam katak)
  4. Flashman
  5. Thundercat
  6. Ultraman Ace (hakuto.....minami)
  7. Gaban (boleh bertukar dalam masa 0.005 saa
  8. Saber rider & The Star Sheriff (hero berkuda)
  9. Tomatoman( tomatomatomatu)
  10. Doremon (ang...ang...ang)
  11. The Real Ghostbusters( mcm lagu A.G)
  12. Suria Perkasa Hitam( belalang Tempur)
  13. Tranfomers
  14. Smurfs
  15. He-man
  16. She-ra
  17. Jern n the Hologram
  18. M.A.S.K
  19. Macross
  20. G.I Joe
  21. Voltron
  22. Road Runner( bip.bip)
  23. Captain Planet
  24. Defender Of The Earth
  25. Dash yangkuro( pasal kete mainan tu)
  26. Usup Santorian


Banyak Lagi Kartun2 zaman dulu yang mengamit memori A.G. Mungkin A.G tertinggal banyak kartun2 yang best. JAdi kalau kawan2 tau komen n bagi tau le. leh Share sesama


P/S: A.G Suke sangat kat Gaban. hehehehehe

Wednesday, October 22, 2008

PUAK HALUAN KIRI !

Salam Untuk Semua.


Dalam keheningan malam semalam(sejuk sebab ujan), A.G sempat menyelak2 sebuah majalah politik dan terbaca mengenai parti/puak/politik haluan kiri. A.G tertarik dengan artikal itu dan A.G rase nak kupas sedikit mengenai artikal tu.


Istilah politik haluan kiri/ politik sayap kiri bermula sejak Revolusi Francis lagi selepas timbalan-timbalan liberal dari Estet Ketiga kebanyakannya duduk di kiri kerusi presiden, dalam satu tabiat yang bermula di Estet Jeneral pada tahun 1789. Golongan bangsawan, iaitu ahli-ahli Estet Kedua pula, tertumpu di sebelah kanan. Dalam dewan-dewan undangan yang berikutnya, penyokong-penyokong pemerintahan beraja yang mendukung Rejim Ancien sering digelar golongan kanan kerana tertumpu di sebelah kanan. Di Dewan Negara Perancis amalan wakil-wakil duduk di sebelah kanan atau kiri kerusi presiden Dewan mengikut kecenderungan politik masing-masing masih diteruskan sehingga ke hari ini.


Itu Sejarah Perkataan Politik Haluan Kiri. Bagi A.G, apa yang A.G faham, puak haluan kiri@ sayap kiri ini adalah golongan yang mementang pemerintahan@kerajaan@golongan2 tertentu. Kiranaye pendapat serta Ideologi Puak Haluan Kiri ni bertentangan dengan Ideologi Puak Majoriti. Puak sayap kiri juga sering disamakan dengan dengan kelas bawahan yang berjuang menetang penindasan dan ketidakadilan sesuatu golongan.


Berdasarkan sejarah dan maksud haluan kiri, ini bermakna haluan kiri ini sebenarnye wujud dikalangan kita sendiri tanpa kita sedari. Setiap organisasi dan pertubuhan mahupun kerajaan sesuah negara terdapat puak haluan kiri.


Bagi A.G puak haluan kiri juga bukan la satu golongan yang menghacurkan negara tetapi puak yang memastikan sesebuah negara lebih maju kehadapan. Ini kerana tanpa gol. sayap kiri ini sesebuah negara/ pertubuhan/ organisasi tidak tahu kelemahan pentadbirannye. sebagai contoh dinegaran kita parti Barisan Nasional adalah parti yang memerintah negara. Tampa kewujudan parti2 haluan kiri seperti Pas, Or PKR maka parti BN akan memerintah negara sambil lewa kerana tiadanye tentangan dan rakyat tidak ada pilihan selain memilih parti BN untuk memrintah negara. Apabila Wujudnye parti haluan kiri ini maka parti BN akan berusaha lebih gigih lagi untuk memenangi hati rakyat lagi. secara tidak langsung menguntungkan rakyat itu sendiri.(Tpi A.G Orng kuat UMNO haa)


Sama juga la keadaanye dengan organisasi/.persatuan yang wujud di malaysia ini. Perlu ada puak haluan kiri di dalam setiap organisasi bagi memastikan organisasi itu terus berkembang maju. Bak kata Feng Sui Orng Cina setiap yang positif ada negatifnye (betul ke tah A.G x pasti, slah betulkan yee)


Tpi selalunye puak haluan kiri ni x ramai ahlinye, kadang kala puak haluan kiri ini amat berbahaya dah kadang kala pula puak haluan kiri ni pula menghadapi bahaya. Ini kerana puak haluan kiri terdiri dari golongan minoriti dan tidak mempunyai kuasa untuk berkata/memerintah. Maka puak haluan kanan/majoriti akan memastikan puak haluan kiri ini tidak mempunyai kuasa untuk melawan haluan kanan.


Ada juga terjadi golongan haluan kiri yang mempunyai matlamat yang baik untuk membangunkan sesebuah organisasi apabila golongan kanan menyalahgunakan kuasa yang diberikan. tetapi golongan kiri menerima tentangan yang hebat dari golongan kanan.


Terdapat satu lagi golongan yang boleh A.G kategorikan sebagai golongan atas pagar. Golongan atas pagar ini terbahagi kepada dua iaitu golongan yang x masuk campur dan golongan lalang.


Antara kedua2 golongan ini, golongan lalang adalah golongan yang paling merbahaya kerana golongan ini akan menyebelahi puak yang mempunyai kuasa yang kuat. Golongan lalang adakalanye menjadi duri dalam daging dan kadang kala merupakan ancaman yang paling bahaya. Manakala golongan atas pagar pula merupakan golongan yang tidak masuk campur mana2 persenketaan. ia akan menjalinkan hubungan dengan semua pihak dengan adil dan saksama.Tetapi golongan ini tidak mempunyai pendirian sendiri dan takut untuk mengambil risiko dalam hidupnye.


Ramai orang menyangkakan dirinya terdiri dari golongan atas pagar kerana golongan ini merupakan golongan yang adil dan tidak menyebelahi mana2 pihak tetapi sebenarnye mereka bukanye tergolong dalam gol atas pagar tetapi merupakan golongan lalang. Ini kerana mereka tidak sedar kadang kala perjuangan mereka terpesong akibat sogokan, wang, mahupun pangkat.


Jadi disini kita sendiri perlu menilai diri kita kita tergolong dalam gol mana?


P/S: A.G puak haluan kiri, heheheheheh


Monday, October 20, 2008

KAWIN OH KAWIN

Salam Untuk Semua

Hari sedang A.G tengah mengemaskini fail, A.G mendapat satu panggilan telifon dari rakan lama A.G. Dah lama x sembang dengan dia. Rupa2nye tujuan rakan A.G menalifon A.G untuk menjemput A.G ke majlis perkawinan nya Awal November nanti. Dalam berborak tiba2 kawan A.G meluahkan perasaanye mengenai hal kewangan. Katanye dia terpaksa membuat loan bank untuk melangsungkan perkawinannye.

Dari pernyataan kawan A.G, Ag mula terpikir, Betapa susah nye nak memdirikan rumah tangga sekarang ini. Terpakse pinjam dari pihak bank. Kalau keje best, Gaji tinggi x pe. bagaimana dengan golongan yang tidak berada ini. Perkara ini menjadi satu perkara yang terpaksa difikirkan oleh setiap pasangan terutama pasangan lelaki.

Kalau kita kira, hantaran je dah memcecah Rm 10k( kadang2) itu pun gadis x de ijazah. Yang ada lagi mahal kot. hehehe. Kalau hantaran dah 10k, belum masuk duit kenduri, barang2 hantaran, kad kawin, belanja2 kasar. Mau2 paling sekit pun 330k-40k. Pehhhh pening kepala nak pikir.

Teringat A.G kat cerita P. Ramli. Nak kawin punya pasal, terpaksa pinjam Ceti dah lepas kawin anak dah 3 hutang x habis lagi. Tambahan pula harga barang dah naik. Lagi la pening. Kena buat loan n sampai anak 4-5 x habis bayar lagi, Lum tamba nagn loan ptptn n loan kete or rumah. Bak kata kawan A.G bini belum jadi hak milik sebenar sampai le loan habis bayar sebab bini keje pajak kat bank. heheehe. Mungkin sebab ni ramai lelaki yang x mau kawin. Dunia2?

Tpi bagi pasangan yang ingin juga melansungkan juga perkawinan mereka tetapi x de modal A.G rasa boleh mintak bantuan kat Baitulmal. Sebab Baitulmal memang membantu Pasangan yang macam ni. Dia akan bantu dari segi modal. Tpi bagi golongan yang tyang memerlukan la. Jangan la plak gaji dah banyak g la mintak. tu dah salah guna tu.

P/s A.G ni asyik citer pasal kawin jeee. Bila plak nak merasa ni. Cari baitulmal la. hehehehehe

Saturday, October 18, 2008

PEREMPUAN SUKA PASANGAN MUDA?

Salam Untuk Semua

Lama kan A.G x update blog ni. Bukan Apa tah kenapa tiba2 A.G menjadi terlalu sibuk. Macam2 keje kena buat. Sampai komputer pun A.G x sentuh. Sentuh pun kat rumah. Com A.G kat rumah bukan ada intenet pun.hehehehehe

Dalam kesibukan itu sempak gak A.G lepak2 ngan member kat kedai kopi. Masa lepak2 tu A.G tertarik dengan satu topik. Topik tu lebih kurang bunyi dia macam ni. Perempuan Zaman Sekarang Lebih Berminat Pada Lelaki yang Lebih Muda. Topik ini memang menarik minat A.G. A.g mula berfikir. Adakah mereka mengikut sunnah nabi, atau dah menjadi satu trend zaman sekarang atau mereka mempunyai alasan tersendiri.

Apa yang A.G dengar, lelaki yang berumur muda lebih senang di kawal.
Ada juga pendapat mengatakan jika suami lebih muda dari isteri, apabila mencapai waktu 40-an si isteri sudah kurang berkeinginan terhadap seks dan si suami masih ‘menginginkan’ layanan seks. Ini dikhuatiri si suami akan mula kurang cintanya pada si isteri sehingga sanggup ‘makan luar’ dan poligami (bukan kerana tujuan poligami yang mengikut syariat).
Jadi A.G mula mencari2 maklumat di intenet dan beberapa servey telah ditemui.

Keputusan Survey :
27 Orang mengatakan “tiada masalah”
1 Orang mengatakan “masalah”
12 Orang tidak memberi respon


Oleh
Mohd Al-Hafiz Abdul Aziz


Walau ape pun bagi A.G x kisah le nak kawin lagi muda atau lagi tua atau sama umur dengan kita. Janji NIAT kita kenal betul.
Tambahan pula, tidak ada dalil atau nas al-quran dan juga enakmen undang-undang melarang perempuan berkahwin dengan lelaki yang lebih muda. Sejarah juga mengatakan Nabi Muhammad S.A.W yang berumur 25 tahun ketika itu berkahwin dengan Siti Khadijah yang berumur 40 tahun. Semua ini terpulang kepada individu itu sendiri dalam mewujudkan keluarga yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Wallahu’allam.


P/S: Kalau kes anak ikan tu macam mana yek?


Tuesday, October 7, 2008

R.J Kawin...???????


Salam Untuk Semua.

Walaupun musim raya belum habis, ramai yang ambil kesempatan ini untuk mendirikan rumah tangga. Yela cutikan. Ramai jugak kawan2 A.G yang akan berkawin dalam2 minggu2 raya ni. Setakat ni A.G dah Ada 3 jemputan kawin sepanjang bulan ni. X kira lagi yang nak bertunang. Ok la tu. Bagus, leh menyambung zuriat masing2.

X lupe juga kepada Penasihat Kelab teater rimba kita Mr Bung yang akan menlangsungkan perkawinan hujung minggu ni. Tahniah buat bung. Akhirnye segala penantian anak2 didik bung sampai jugak akhirnyeee. Cuma A.G x dapat datang majlis tu, Jauh sangat sampai kat Indonesia. X cukup bajet. hehehehehe
.

Haaaa cuma A.G terima satu berita mengempakkan. X tahu la betul atau tidak. Tpi melalui sumber2 misteri mengatakan bahawa kawan A.G, R.J akan melangsungkan perkawhwinan di hotel di Putrajaya. X salah A.G pasangan nye berasal Dari Indonesia gak. Cuma sahabat2 terdekat n sedara mara je yang dijemput. A.G x dijemput lagi.
(buKan sahabat terdekat kot. Perkahwinan ini akan dilangsungkan pada bulan disember. Tahniah la kat R.J. Semoga ke anak cucu hendaknye. X payah ambil anak2 angkat. hehehehe

P/S : A.G bila lagi rasenye nak merasa naik pelamin. hehehehehe

Monday, October 6, 2008

TEMAN TAPI MESRANYEEEEEE

Salam Untuk Semua.


Adoi penatnyeeeee hari ini. A.G baru je sampai dari kampung. Jauh tuuuuu. Ape2 pun beraya kat kampung memang best. Masih lagi terdapat suasana yang macam dulu2 walau pun usia A.G semakin meningkat tua.

Masa A.G pulang ke kampung hari tu terjumpa la kawan2 lama A.G. Baik lelaki mahupun perempuan. Bestnye jumpa diorg ni. Ada satu kawan A.G ni (lelaki laa) agak rapat ngan kawan A.G lagi seorng laa (Ni perempuan). A.G ingat diorng ni dah couple. Yela kemana saje A.G n kawan2 pergi mesti berkepit. Jadi A.G tanya leee bila diorng mula bercouple. Yang mengejutkan A.G jawapan yang terpacul dari mulut diorng la bukan couple tpi kawan jeeeee. Haaaaaa terkejut A.G dibuatnye. Yela mengalahkan pasangan yang bercouple tpi bukan couple. Cuma kawan.

Jadi A.G buat la kajian sedikit mengenai perkara ini. Terdapat satu istilah Teman Tpi Mesra telah wujud akibat dari gejala ini. Teman yang terlalu rapat tpi x de ape2 hubungan selain kawan yang rapat dan pergi kemana sahaja bersama. Silap2 hari bualn boleh berpeluk2 lg.

A.G sebenarnye x paham. Kenapa perkara ini berlaku. Kalau dalam proses mengenal tu A.G boleh kot terima skit2 , tpi kalau dah kedua2 dah ada awek or balak tpi still berpelukkan x pelik namanyee.

Lantak diorng la, Janji x kacau A.G kan. lantak korang la. Jangan Sampai kena tangkap basah sudah. Aminnn

P/S: Siapa Nak jadi teman tpi mesra A.G. Leh isi borang hahahahahahaah

Friday, September 26, 2008

LUPA DIRI????

Salam Untuk Semua

Sejak akhir2 ini, A.G semakin tertarik dengan perkara yang berlaku disekeliling ini. Seperti objektif Blog A.G mula menulis ini ditubuhkan adalah menulis pendapat2 A.G tentang apa yang berlaku disekeliling A.G. Tak kisah la untuk menegur, mengkritik, membidas ataupun meluahkan pendapat, A.G akan tulis di dalam Blog A.G ini.

Hari ini A.G tertarik dengan satu masalah yang timbul dalam Kelab T.... R....(mcm org x tahu lak heheheheh) masalah yang boleh diungkapkan melalui dua perkataan iaitu LUPA DIRI.
Selalunye A.G lihat masalah ini berlaku dikalangan ahli2 KTR yang sudah habis berlajar dengan kata lain alumni la.

A.G bukan nak tujukan pada semua tpi terdapat segelintir Alumni kelab tu yang lupa tentang diri mereka. Dari mana asal minat teater mereka. Tah la, mungkin disebabkan mereka dah berjaya ke peringkat yang lebih tinggi maka mula timbul sifat keegoan ini. Kesian pada adik2 didalam kelab teater rimba. Mereka menjadi mangsa dalam masalah ini.

Terdapat juga alumni dari kelab ini yang dulunye mengutuk alumni2 lama kerana sombong dan lupa pada adik2 tetapi setelah dia berjaya dia pula yang melakukan perkara yang sama. Mcm menjilat ludah sendiri. Lebih kurang begitu laa.

Patutnye alumni ni membantu adik2 dalam kelab ini bukannya bertelagah sesama sendiri untuk mencari nama. Sanggup mengadu domba untuk menaikan nama sendiri. Ishk2, bak kata sahabat A.G baik bunuh je orng yang macam ni. Alumni2 ni kena la bersatu untuk membantu adik2 yang berada dalam kelab ini yang dikatakan sedang terumbang ambing ini. Bukan mengkritik dan menjahanamkan mereka. Memangla mengkritik x salah kalau di susuli dengan bantuan. Kan lagi elok. Ni tidak, jadikan Adik2 tu seolah hamba untuk membuat keje. Yang dapatr nama dia kan. Kesian A.G tengok mereka. Tpi nak buat mcm mana. A.G bukan ada kuasa nak melawankan.

Lagi satu, A.G dapati sekarang ini dah jadi tren kot, manusia semakin gila kuasa. Kalau kita tengok dalam politik memang la macam tu. X boleh nak buat ape2. Tpi masalahnye ini berlaku dalam kelab yang baru je nak ditubuhkan. Alaaa, kelab sambungan dari kelab di atas laaaa. Baru je nak ditubuhkan dah macam2 isu timbul, dari isu tentangan dari pihak luar hingga la tentangan dari pihak dalaman. A.G pun x paham. Ada apa dengan kuasa. X de ape2 yang menarik pun. A.G pun pernah ada kuasa dulu. X best pun. Penat n terseksa ada la. Pelik2. A.G mula2 x percaya perkara ini berlaku. Cuma setelah A.G terbaca satu petikan didalam satu perbualan internet baru A.G percaya.

Disini A.G nak kongsi petikan tu n nilai la sendiri yeee

"x tau la abg..saya x campur ngan diorang.. hanya yang berkepentingan dan ada motif tertentu ja yang tau..wat meeting pun senyap2 n bgitau orang2 tertentu ja..so, saya x nak campur klu terang2 nampak ada unsur2 x elok.."


Petikan ini mengenai meting yang diadakan ngan ahli kelab. Sepatut nye meting ini dihadiri AHLI MAJLIS TERTINGGI SAHAJA. Tetapi biasa la ahli2 kelab ini kan suke je menyebuk jadi semua la join meting tu. Ada plak pihak2 yang kecil hati dan mengadu dengan alumni kelab ini. Pelik2

Tak pe la, A.G bukan nak menyakitkan hati sesiapa, cuma meluahkan ape yang terbuku di hati A.G. sebarang komen leh la hantar kat blog ni. A.G memang suke isu2 Kontrovesi2 ni.

P/S: bak kata perpatah siapa makan cili dia terasa pedas kan.

Thursday, September 25, 2008

KENANGAN PUTRAJAYA


Salam Untuk Semua,

Malam selama, A.G bersama2 Sahabt A.G R.J pergi melawat kawan A.G kat putrajaya ni. Dah lama x melawat si nox ni. heheheh. Sekali2 nak gak berjumpa ngan si chempaka ni. Masa sampai kat tempat tinggal si chempaka ni baru A.G perasan satu perkara. Kawasan perumahan kat putrajaya terutama apartment kat sini memang macam kat K.L. Yang A.G maksudkan sama adalah dari segi kawasan tempat letak keretanya. Memang padat. Kereta terpaksa di susun hingga keluar kawasan apartment.

Yang menjadi kemuskilan A.G, Putrajaya merupakan sebuah bandar yang terancang, tetapi bagaimana masalah parking ini boleh berlaku, pelik jugak. X kan perancang bandarnye tidak memikiran masalah parking. Emmmm Pelik2

Lepas je A.G amik si chempaka ni, A.G diajak makan n sure2 la chempaka kena blaja. hahahahah. Lepas je makan chempaka mengajak A.G n R.J g lepak kat jambatan Putrajaya. Dah lama x lepak kat situ katanye. A.G on jeee

Sampai kat jambatan Putrajaya baru A.G teringat, dulu ni la port A.G lepak malam2. Ramai2 lak tu. Tapi dah lama dah. X mcm dulu dah. Seinggat2 A.G kali terakhir A.G lepak Kat situ 7 Bulan yang lepas. Lama tu. Mcm2 memori wujud kat situ.


A.G lepak2 kejap je sbb si chempaka ni nak Balik tido. Pegawai kerajaan La katakan. heheheh. Walaupun kejap je A.G lepak, tpi terasa memori lampau mengimbau kembali. Bestnye dulu2 kan.


P/S: ingat lagi masa dulu, tangkap2 gambar kat sana

Tuesday, September 23, 2008

HARI RAYA MENJELANG TIBA


Hari raya kini dah menjelang tiba. Kalau kita ikut2 kelender islam 1 okt ni dah raya. A.G mcm biasa la, perjalanan raya tahun ni memang jauh. Seperti tahun2 lepas. Kat sini A.G nak ucapkan selamat hari raya kat semua orang. Kalau A.G ada melakukan kesalahan atau melukakan hati sesiapa, A.G disini nak mintak maaf segala-galanye.

Kepada Sesiapa yang ingin memulakan perjalanan yang jauh, A.G nak ingatkan supaya berhati2 n buat pemeriksaan pada kenderaan anda. Kalau naik bas x payah la pergi gatal2 buat pemeriksaan enjin bas tersebut. x pasal2 x dapat balik kampung raya ni. heheheh. Kepada sesiapa yang balik malam raya xpe la. Ok la tu. janji dapat balik raya. Daripada mereka2 yang x dapt balik tu.



Kepada mereka2 yang x dapat balik beraya tu A.G harap jangan bersedih yeee. Yela bukan kehendak hati x mau balik. Ada yang kena bertugas pada hari raya, ada yang tinggal jauh macam kat sabah n sarawak. nak buat mcm mana kan. Dah nasib.



Tpikan A.G baru2 ni terdengar sok-sek2 mengatakan ada insan yang tak mahu balik raya sebab nak tunggu kete baru. Sanggup x beli tiket semata2 nak tunggu kete. Kalau kg dekat xpe. ni jauh. Yela raya2 ni la time nak jumpa mak bapak kan nak mintak maaf. Bukan selalu. Memang la dah besar2 ni x terasa suasana hari raya. Tpi sekurang2nye pulanglah bak kata lagu aisyah tu.


Akhir sekali A.G nak mintak Maaf sekali lagi kalau ada sesiapa yang terguris hati. Maafkan A.G yee. Tulisan A.G memeng celupar skit


P/S : A.G cuma tulis benda2 yang betul je. X salah kan

Tuesday, September 16, 2008

DULU KITA KAWAN TPI SEKARANG...........

Salam Untuk Semua

Tengah A.G duduk layan blues sesorang tetiba sambil tengok gambar2 lama, A.G pandang sebuah foto lama dan A.G terpikir sesuatu. Sebenarnye dah lama A.G tengok ni perkara cuma x terlintas nak tulis tentang perkara ni:

Kalau Masa dulu2 ramai kawan2 A.G yang macam belangkas la, kawan baik la, best friend la macam2 lagi la, tpi bila dah habis blaja semua berpecah. Kadang2 bukan disebabkan keje tpi disebabkan perkara2 yang x sepatutnye mcm perselisihan paham la, x sehaluan dalam pendapat, perkerjaan, perniagaan, mcm 2 lagi la

Kalau masa dulu2 slalu makan sama2, keluar sama2, beriadah sama2, menonton wayang bersama2, main bowling sama2, penat lelah sama2, menagis sama2, ketawa sama2, susah dan senang semua sama2. tpiiiii sekarg....

Kalau masa dulu2 masa hari lahir kena baling telur, masa merdeka g dewan gemilang, masa Terluang pergi berkelah, masa produksi buat sama2, tpi skrg..................

Kalau masa dulu2 bermula era jalan kaki, dari kolej ke fakulti, dari dectar ke kolej2. x kira masa malam atau pagi semua di lalu bersama. diikuti era motosikal, x kisah siapa yang ditumpangi, apabila tempat duduk belakang dilihat kosong dan perlu diisi, tpi skrg...............


Kalau masa dulu2 x payah panggil dah tentu penuh panggung seni, x payah nak sms dah boleh jalan aktiviti, x payah suruh keje dah beres dengan cepat sekali, semua disebabkan kita bersatu hati, tpi skrg...............


Kalau A.G nak salah sesiapa pun siapa la A.G ni. Cuma disini tempat A.G meluahkan segalanya. Cuma yang A.G tahu antara sebab2 nye mungkin keegoan diri sendiri bila dah berjaya. Manusia x pernah terlepas dari perkara ini. Dunia2 memang banyak dugaan kat sini. A.G harap2 semua akan sedar. aminnnnnnnn



P/s : kalaulah A.G ada jam yang boleh putarkan masa...............kan bagus.........

Saturday, September 13, 2008

Untuk Bersuka

Salam Untuk Semua

Dah lama A.G x menulis dalam blog ni. Bukan ape, A.G x mahu cakap/tulis banyak2 takut kurang pahal pulak nanti.heheheh. Ape2 pun untuk merelaxkan otak, hati n tenaga dalam bulan2 pose ni A.G persembahkan serba sedikit lawak jenaka yang A.G perolehi dr sahabat A.G. Selamat terhibur...


Suami, isteri dan cermin..
ni kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal di
dalam hutan. Rumah dorang ni dibina di atas pokok... 2 tingkat lagi
tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan
pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal
mengemas dirumah.

Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan. Sedang
mencari-cari. . tiba-tiba dia terjumpa cermin. Dia pon bawak balik
cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya
tanpa pengetahun isterinya.

Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke
bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik
pelik melihat telatah suaminya tu..

Maka disiasatlah bilik yang selalu dimasuki oleh suaminya..
bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik
tersebut tanpa pengetahuannya. .

Dan punyalah terkejut beruk.. dia masuk je bilik tu.. di ternampak
cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa.. so,
dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya.

Apa lagi.. habis berlari dan meraung menangisla dia cari mak nya..

Lepas berjumpa dengan maknya.. mak dia cakap nak lihat sendiri
perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu..

Lalu maknya pon masuk ke bilik tersebut.

Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak.

Isteri: Apsal mak ketawa?..
Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin
lain.. carik la perempuan yang elok sikit.. Ini tak.. aku tengok
perempuan kat bilik tu.. dah la tua.. hodoh pulak tu..



BAHAYA KAHWIN NGAN PROGRAMER
perlu pikir dengan semasak-masaknya dulu sebelum anda menyesal dikemudian hari. Ini adalah contoh daripada seorang isteri yang mengadu pada mengenai hubungan dia dan si suami, seorang PROGRAMMER setiap hari.

Suami : (Setelah balik lewat dari pejabat) "Selamat malam sayang, sekarang saya logged in."

Isteri : Abang ada beli tak barang yang saya pesan tadi?

Suami : Bad command or filename.

Isteri : Tapi kan ke saya dah call abang pagi tadi kat pejabat suruh abang beli!

Suami : Errorneous syntax. Abort?

isteri : Ish. Abang nih, takkan itu pon tak ingat? Hahaa..... Abang kata tadi dalam telefon nak beli tv? Mana dia?

Suami : Variable not found...

Isteri : Abang nih memang tak bole harap la. Bak kad kredit abang. Biar saya pergi belikan dan shopping barang dapur sekali.

Suami : Sharing Violation. Access denied...

Isteri : Abang ni tak sayang saya ke? abang lebih sayang komputer abang tu dari saya. Saya tak tahan la kalau macam ni selalu.

Suami : Too many parameters...

Isteri : Saya menyesal pilih abang sebagai suami saya. Harapkan muka je hensem.

Suami : Data type mismatch.

Isteri : Abang nih memang betul-betul tak berguna la.

Suami : It's by Default.

Isteri : Macamana pula dengan gaji abang?

Suami : File in use ... Try later.

Isteri : Kalau begitu, apa peranan saya disisi abang sebagai seorang isteri?

Suami : Unknown Virus. "



Mee Bandung....

Untuk beberapa tahun, Ahmad Suffian telah mengadakan hubungan sulit
dengan orang gajinya,Sutina ...Suatu hari, Sutina memberitahu Ahmad
Suffian yang dirinya mengandung ...

Ahmad Suffian yang tidak mahu merosakkan perkahwinannya, telah mengambil
keputusan untuk menghantar Sutina balik ke Bandung untuk melahirkan anak
mereka di sana ...

Beliau berjanji akan menanggung segala kos untuk anak tersebut sehingga
anaknya nanti berusia 18 tahun ...

Supaya rahsia mereka berdua tidak terbongkar, Ahmad Suffian menyuruh
Sutina supaya menghantarkan sekeping poskad dengan menulis perkataan
"Mee Bandung" dibelakangnya setelah anak mereka lahir nanti .. Ahmad
Suffian akan menguruskan segala perbelanjaan untuk anaknya setelah
mendapat poskad itu nanti ...

Suatu hari, 9 bulan selepas itu, ketika Ahmad Suffian pulang dari kerja,
isterinya Norzalina menegur Ahmad Suffian dengan muka yang keliru ..

"Bang ... abang dapat poskad yang peliklah hari ni," kata Norzalina.

"Oh, tak pe ... bagi poskad tu kat Abang. Nanti abang jelaskan,"
kata Ahmad Suffian.

Norzalina pun memberi poskad itu kepada Ahmad Suffian dan melihat Ahmad
Suffian membaca poskad tersebut, sebelum muka Ahmad Suffian bertukar
menjadi biru, ungu dan terus pengsan!!

Poskad itu berbunyi ...

"Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung, Mee Bandung - 2 ada telur, 2
tiada telur. Tolong hantarkan kuah lebih ya!"



B4 married..after married...so funny!!!

Before marriage.
Darling here.. darling there...
After marriage.
Baling here... baling there..

Before marriage. .
I die for you. . .
After marriage.
"You die, up to you. "
Lagi lama married. .
You die I help you!

Before marriage. .
You go anywhere. . I follow you.
After marriage. . .
You go anywhere. . up to you.
Lagi lama married. . .
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
you are my heart, you are my love"
After wedding
"you get on my nerves. "

Before wedding
"you are sweet and kind just like
Cinderella"
After wedding
"you are worse than godzila"

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it or not,
I'm stuck with you
After wedding
Roses are dead, I am blue. You get on my
head, I will sue you

Before wedding
Every makan he brings you to Shangri-La
After wedding
You want to go, he says you wait-la

Before wedding
She looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak

Before wedding
Weekends at Cameron, Genting and Fraser's Hill
After wedding
Furthest you go is Maxwell Hill

Before wedding
He opens the car door
After wedding
He opens his mouth and snores

Before wedding
She / he was your ideal
After wedding
She / he becomes your ordeal

hahaha...take note boys n girls..

Tuesday, September 2, 2008

SELAMAT BERPUASA


Salam untuk semua,


Bulan ramadhan suadah pun tiba, disini A.G nak ucapkan selamt berpuasa pada semua umat islam. dalam bulan puasa ni macam dugaan yang bakal kita tempuhi. yang paling utama la dugaan menahan nafsu kita. Walaupun kaum kerabat syaitan dah di kurung tetapi nafsu menjadi musuh utama kita.


Bila kita berkata mengenai Ramadan, A.G mula teringat dengan kejadian2 yang berlaku pada bulan ramadan yang sudah2. Macam2 benda telah berlaku. Dengan kemalangan laaa, expedisi ke ipoh sebab nak amik periuk nasi la, pendek cerita macam 2 la.

Sebut pasal ramadan juga kita memang x lari dari sembahyang Tarawih. Setiap malam bulan pose ini kita disunatkan sembanhyang tarawih sebab terdapat banyak fadilat tentangnye. jadi disini A.G nak bagi sedikit sebanyak fadilat bulan Ramadan



1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.


Followers